ORD OM UNDERGANG

To kunstformer mødes, og jeg som betragter får mulighed for at se, opfatte og vurdere, hvad der sker. Den forret havde jeg en torsdag aften i Møstings. Scenografien var Niels Pugholms keramiske soloudstilling med fire rum, der bærer titlerne ‘Ødelæggelsen’, ‘Oplomstringen’, ‘Det bestående’ og ‘Kaos’.

Niels Pugholms værker er dramatiske og gennemtænkte. De bærer gennemtænkte referencer til tidligere tiders kunstneriske formgivninger og tidernes storhed og undergang. Jeg kunne reflektere over vores egen tid uden at blive kvalt af kunstnerens tolkninger, hvilket kan være svært i disse år med moderne kunst. Hvis du ikke har set udstillingen, kan jeg klart anbefale at besøge den.

Aftenen begyndte udenfor, hvor vi modtog en farvet post-it, der bestemte, hvilket af de fire rum vi skulle starte i. Herefter fulgte 80 minutters digtoplæsning, 20 minutter i hvert rum. Jeg kendte ikke på forhånd til nogen af digterne eller udvælgelseskriterierne. Derfor fandt jeg Anders Abildgaards historiske og filosofiske rablerier i ‘Ødelæggelsen’ mest interessant. Signe Gjessing bevægede sig langt ude i universet. Christian Dorphs og Pernille Abd-El Dayems jeg-nære digte føltes malplacerede i udstillingen, selvom de passede til temaet ‘undergang’.

Eventet var interessant og gav værkerne nyt liv på en spændende måde, lidt som 9x9x9 på Statens Museum for Kunst. En anbefaling til kommende ORD OM UNDERGANG arrangementer herfra.

Værd at vide

frederiksbergmuseerne.dk