Interview med leder af Transformator Minna Johannesson

I Transformators sal var der gjort klart til forestillingen: ?Vi som er hundrede?. Gamle stole og borde stod spredt ud over lokalet, og væggene var dækket til med fyldte rødvinskartoner. 60 kr. for en forestilling og rødvin ad libitum – et rigtig Aalborg tilbud. Her mødte jeg Minna Johannesson, kunstnerisk leder af Transformator til et interview om at være ny leder, a?ret der gik og lidt mere.

Minna Johannesson

Du er jo ny leder efter Jakob Bjerregaard Engmann, og sa?dan som jeg har forsta?et det, var det ham der fik startet Transformator. Hvordan er det at overtage stedet?

Det var faktisk en som hed Morten Burian, som startede Transformator og kørte det i to a?r før Jakob overtog. Han havde det sa? i to a?r, og sa? kom jeg til. Jakob kørte jo stedet virkelig godt, sa? selvfølgelig føler man presset. Det skal blive ved med at være godt samtidig med at man ogsa? vil lave nogle nye ting og sætte sit eget præg pa? det. Som udgangspunkt havde jeg den holdning, at Transformator skal fortsætte med at være det som Transformator er! For jeg syntes at Transformator, allerede inden jeg overtog det, stod for rigtig mange gode ting. og det skal udgangspunkt forsætte, og ud fra det kan man jo selvfølgelig altid finde pa? nye ting og forny sig, men det var ikke sa?dan at jeg følte, at alt gammelt skal væk.

Men selvfølgelig var jeg nervøs med at starte. Jeg syntes det er en stor ting at fa? ansvaret for Transformator. Jeg har været pa? Transformator meget og ogsa? lavet en forestilling. ?Den Grimme Mand? ? sa? jeg kender stedet godt, og syntes at det er et fantastisk sted. Sa? det er lidt af et drømmejob jeg har fa?et, men selvfølgelig kan jeg godt mærke presset. Men jeg syntes det ga?r godt. Jakob har været god til at sætte mig ind i det hele.

Presset, er det dine egne forventninger?

Ja, det er det! Jeg har altid drømt om at fa? en scene at bestemme over, og sa? pludselig fa?r man det, og hvordan forvalter man det? Altsa? nu er den her! Der er ikke nogen chef, der siger, at det ma? du og det ma? du ikke. Jeg ma? i princippet gøre hvad som helst, og sa? vil man ogsa? gøre noget godt. Ogsa? det at Transformator er, og skal være en eksperimenterende scene. Og hvordan bliver man ved med at eksperimentere? Hvis man bare bliver ved med at gøre præcis de samme ting, som har fungeret før, jamen det er der er ikke meget eksperimenterende i vel? Sa? det er at holde fast i det gamle, som folk elsker og vil have, men ogsa? at eksperimentere.

Hvordan syntes du I har gjort det med eftera?rsprogrammet?

Den største forskel er, at vi laver flere teaterforestillinger. Sidste a?r lavede vi e?n forestilling, og i a?r laver vi tre. To i dette eftera?r og en halv til fora?ret. Vi kalder det et ?afterparty? til ?Det store ædegilde? som spiller pa? lille scenen. Publikum kan, efter at have set ?Det Store ædegilde?, ga? til efterfest pa? Transformator og se bi­rollerne udfolde sig.

Men Transformator er ma?ske mest kendt for sine Torsdagstriks, for det syntes folk er anderledes og spændende. Sa? mit projekt er ogsa? at fa? folk til at forsta?, at teater ogsa? kan være anderledes og spændende, lige som Torsdagstriks, at man ikke bare sidder i en mørk sal og ser et langt støvet stykke, som man ikke kan forholde sig til, men at man prøver at lave forestillingerne i triksnes a?nd.

For eksempel ved at publikum deltager pa? en anden ma?de. For det syntes jeg er en af Transformators forcer, at dem som performer er i det samme rum som publikum. Man siger ikke, at ?her er salen og her er scenen?. Det er et stort rum! ­ siger hun og peger ud mod rummet. Den anden ting er, at jeg kunne godt tænke mig at fa? lidt mere samfundsdebat her, uden at det skal blive kedeligt. Det er vigtigt for mig, at politisk teater ikke skal være kedeligt, det kan være en fest! Vi havde for eksempel en meget interessant aften for et par uger siden sammen med Dansk Flygtningehjælp (Kulturclash). Den første forestilling i eftera?ret var ?Invasion? og omhandlede clashet mellem den arabiske og vestlige kultur, og sa? tænkte vi, at torsdagstriks skulle have samme tema. Men clash kan ogsa? være mellem eksempelvis forskellige musikstile og ikke udelukkende kulturer. Vi havde en indsamling og fem flygtninge, som fortalte deres livshistorier i mørke, sa? man ikke kunne se dem kun høre dem. Men jeg forsøger at gøre Transformator sa? bred som mulig. En aften kan der være iPod Battle, den næste dag kan der være politisk debat. Lidt som et forsamlingshus. Vi fra teateret kommer med forslag til torsdagene, men der kommer ogsa? folk udefra, der spørger om de ma? komme forbi og spille med deres band. Sa? vi bestemmer ikke alt.

I dette eftera?r har I altsa? haft to egenproduktioner med et politisk indhold. Er faren ved teateret ikke, at det kan være for pa?duttende?

Jo, faren er, hvordan man kan sige noget uden at løfte pegefingre. Vi ønsker, at publikum skal opleve og føle noget selv. Det vigtigste for mig er ikke at forestillingerne er politiske. Det vigtigste for mig er, at de som laver forestillingerne har et eksperiment. Det vigtigste ved Transformator er, at man ikke bare gør noget, som man ved vil fungere, men at man har en ide?, der vil være vild! Gad vide om det er muligt? ­ Vi prøver. Og det er ma?ske ikke muligt pa? en anden scene, hvor man skal sælge 5000 billetter.

Her har man lov til at mislykkes, man ved ikke hvordan publikum reagerer, at det kan mislykkes er nerven.

Er der altid besøgende pa? Transformator?

Ja, det synes jeg. Jeg er lige nervøs, hver gang jeg a?bner døren. Men det ga?r faktisk rigtig godt. Vi har kun lov til at være 50. Flere aftner har der været udsolgt. Nogle aftener er der færre, men der er altid en 15 stykker. Helst vil man jo have udsolgt hver gang, men det er svært at lure, hvad publikum vil se. Na?r ?3 stop fra Gug? (der er teateres impro gruppe) spiller, er der kø ned til gaden. Hvad der trækker, kunne jeg godt tænke mig at ?forske lidt i? og har tænkt pa? at tage ud til unge mennesker i Aalborg, dem som ikke plejer at ga? i teateret, og spørge dem: ?Hvad vil I gerne se i teateret?, og ?hvad syntes i der mangler i byen?, men jeg har ikke haft tid endnu.

Vi har ellers en meget god kontakt til vores brugere og en del stamgæster, men vi ønsker ikke at det skal blive ligesom en indspist klike, men at vi skal na? ud til flere.

Hvad er jeres planer i 2012 og længere frem?

Det ved jeg faktisk ikke endnu. Jeg har lidt bevidst prøvet at sige: ?okay, nu tager jeg det her første eftera?r og ?bare? er i det?. At arbejde uden de store fremtidsvisioner, nu skal jeg bare kende stedet og publikum. Efter jul vil jeg sa? samle medarbejderne, holde en stor evaluering og ogsa? begynde at snakke fremtidsvisioner. Der findes ingen planer om at lukke Transformator, men selvfølgelig skal man tænke pa?, hvordan man udvikler stedet. Transformator er noget vi alle sammen gør udover vores almindelige arbejde pa? teateret. Alt er frivilligt, men der findes heldigvis en del pa? teatret, som gerne vil være med. Det var faktisk sa?dan at Transformator startede. Stedet, der var Aalborg Teaters mindste scene, skulle nedlægges. Og sa? var det Morten sagde: ?Kan vi skuespillere ikke bare fa? stedet og bruge stedet som en legeplads?. Og det fik vi sa?. Der arbejdes pa? lyst! De som kommer udefra, tilbyder vi pa? samme ma?de en scene! ­ Lysten skal bevares, og det er en udfordring, for folk arbejder meget og har travlt. Men der stor opbakning og interesse fra alle niveauer pa? teateret. Sa? man sta?r ikke alene.

Jeg har hørt, at de har kopieret ide?en med Transformator i Odense

Ja, det er faktisk ret sjovt, for pa? Odense Teater har de lavet Undergrunden og Svalegangen i A?rhus har lavet Off the Record. Begge steder med Transformator som forbillede. Jeg havde for nogle ma?neder siden inviteret lederne af Undergrunden og Off the Record og de to som har Det Røde Rum pa? det Kgl. Teater i København hjem til mig pa? middag og rødvin. Og sa? talte vi om ide?er og mulighed for samarbejde. Det planlægger vi. Vi ved ikke helt hvordan, men der kommer til at ske noget!

Det var mit sidste spørgsma?l. Og sa?ledes forlod jeg teateret en del klogere og med en forsikring om at Transformator vil blive ved med at være hvad Transformator er, eksperimenterende!

Værd at vide

aalborgteater.dk