Culturconomy konference i Nationalmuseet
Den 8. november 2016 blev der afholdt Culturconomy konference i Nationalmuseet. Konferencen var inspireret af Christian Haves seneste bog: ‘Den Nye Guldalder ? kunsten som vækstmotor’.
En spændende dag og den første af sin slags. I al sin enkelhed handler det om, hvordan at kulturlivet kan indgå samarbejder med virksomheder til gensidig gavn. Der er helt klart fremtid i den tankegang. Både fordi kulturinstitutionerne fattes penge pga. nedskæringer, men også fordi at der kan opstå meget interessante projekter, når parterne blot finder en fælles sag. Af spændende eksempler kan nævnes Prxjects by Mercedes Benz, og deres samarbejde med musikeren Kwamie Liv.
Christian Have har samlet sine tanker om emnet i begrebet CCR. Hvor CSR ofte handler om et socialt- eller miljømæssigt engagement, handler CCR om kultur.
“Corporate Cultural Responsibility er en virksomheds (eller en organisations eller en fonds) aktive medansvar for udviklingen, genopbygningen, aktiveringen, driften eller tilpasningen af et samfunds kulturelle identifikationsfaktorer såsom sproget, musikken, kunsten, litteraturen, troen ? fra det talte ord til den nyeste kunst/media-hybrid.” – corporateculturalresponsibility.dk
Vi var over 100 til stede i Nationalmuseets smukke sal ovenover hovedindgangen. Stemningen ulmede af stor nysgerrighed, en smule frygt over, hvad det hele skal ende med og en positiv oplevelse af, at man selv kan være med til at bestemme fremtiden.
Værd at vide
Hjemmeside: culturconomy.dk
Hjemmeside: christianhave.dk
Tweets fra dagen
Bertel Haarder: Danskernes kulturforbrug er stærkt voksende. Så sig ikke at danskerne ikke er villige til at betale for det.#culturconomy
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
CCR hvad står det for? @ChristianHave har ordet. #culturconomy pic.twitter.com/zvrfFq7M9m
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
@ChristianHave: CCR er etablering af nye, kreative partnerskaber mellem kultur- og erhvervslivet. Ikke sponsoraftaler. #culturconomy
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
@ChristianHave: Vi skal passe på med “hvad det koster” og i stedet på visionerne. #culturconomy
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
CCR gir en virksomhed: Bedre bundline, brand value, nye tankegange, virksomhedskultur, cultural resonance, invi. i fremtiden #culturconomy
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
Trine Bille fra @CBScph: Hvorfor et Kulturens analyseinstitut? Fordi kulturen er i skred. Det hele er under opbrud. #culturconomy
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
Trine Bille fra @CBScph “vi skal have fat i, hvad kulturen betyder for vores samfund” #culturconomy #dkkultur pic.twitter.com/FdnaYs3jPS
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
Anja Enggaard fra #CallMe om benefits ved #Talordentligt kampagnen #culturconomy pic.twitter.com/U7ZNZ7ljIa
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
Claus Strue Frederiksen fortæller om CSR “win-win kommer an på udgangspunktet” #culturconomy pic.twitter.com/DpVJlurnmM
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
Claus Strue Frederiksen @koebenhavns_uni De virks., som kommer til at klare sig er kendetegnet ved dristighed og nytænkning #culturconomy
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
@GladiatorForlag-Skagen Fonden-Modellen: 50% af overskuddet til forfatterne, der er frie efter 2 år. #culturconomy pic.twitter.com/aDLpdIlXO6
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
Vi skal skabe stederne, hvor virksomhederne og kunstnerne mødes naturligt og sød musik kan opstå #culturconomy pic.twitter.com/NNa9zhF3IB
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
Vi giver meget magt til det kreative i Danmark, hvilket er unikt – Allan Hansen @nordiskfilm #culturconomy #dkkultur pic.twitter.com/pHvIb3i647
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
@jmkd fortæller om hans arbejde med opbygningen af @google Arts & Culture – et eksempel på CCR!? #culturconomy pic.twitter.com/gCFs1g2qdt
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
Patrick Borre fra @BillettoDenmark Det skal ikke være “enten” “eller”, men “både” “og” i digitaliseringen #culturconomy #dkkultur pic.twitter.com/OIbJ0bZiR2
— Jais Ikkala (@kulturformidler) November 8, 2016
Vi runder af for en kultur-mind-blowing dag Tak til alle! Vi går herfra med stor optimisme
Ingen kommentarer endnu