Vincent van Gogh, Sædemanden, 1888

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

Filmen Loving Vincent er et sandt mesterværk. Titlen refererer til de mange breve, maleren Vincent van Gogh skrev gennem sit alt for korte 44-årige liv (1853-1890). Man har dokumenteret over 820 breve og der er sikkert flere, og disse blev underskrevet med hilsenen Hengivne Vincent.

Filmen er nomineret til en Oscar i kategorien: ”Bedste animationsfilm”, men det er en underdrivelse at kalde filmen en animationsfilm. Filmen er gennem alle 90 minutter et Vincent van Gogh-lærred, hvor hans kendte figurer, farver og landskaber sammen bliver sat i bevægelse, med over 100 kunstneres originale penselstrøg.

Handlingen udspiller sig få år efter kunstnerens død, hvor sønnen til postbudet i Arles, Sydfrankrig, får til opgave at opsøge modtageren af det brev, som skulle vise sig at blive Vincents sidste før hans selvmord, hvor han skød sig selv i maven. Den fiktionsfortalte rejse, postmandens søn foretager, fører ham vidt omkring. Han finder ud af, at modtageren af Vincents sidste brev, lillebroderen Theo, døde blot et halvt år efter Vincents død. Og hvad var omstændighederne lige omkring Vincents død? Skød han virkelig sig selv med en pistol, man aldrig fandt? Og hvorfor i maven og ikke i hovedet, og det endda i en periode, hvor han var stabil fra sin psykiske lidelse? Filmen igennem er der flashbacks til Vincent van Goghs liv i sort/hvid.

ARKEN spiser os ikke af med en animationsfilm

‘Loving Vincent’ er blot en lille mursten i ARKENs store Vincent Van Gogh udstilling, hvor vi præsenteres for 39 værker, fra den produktive kunstners side. Vincent van Gogh kunne andet end at hugge sit øre af og var faktisk kun produktiv de sidste 10 år af sit liv. Her nåede han da også at producere over 900 malerier og endnu flere tegninger. Havde det ikke været for hans kærlige bror Theo van Gogh, var staklen sultet ihjel. Vincent solgte blot ét maleri, mens han levede.

Theo og Vincent voksede op i et calvinistisk hjem, hvor faderen var præst. Det calvinistiske livssyn kom til at præge Vincent positivt. Med den brede pensel går denne protestantiske retning på, at ville tilbage til Bibelen, og at gudsforholdet ikke skal se sig henvist til mægtige befæstede katedraler, men finder sted lige foran øjnene på én i naturen og i hverdagslivet. En nutidig fordanskning af tankegangen kunne være: Leve med Gud i hverdagen – ikke blot om søndagen i kampestenskirken.

Vincent van Goghs penselslag i historien

I 1877 bliver Vincent optaget på Teologistudiet i Amsterdam, men det latinske vil ikke, som han vil, og derfor færdiggør han i stedet året efter et missionskursus, og begynder som en asketisk prædikant i kulmineområderne i Belgien, hvor han med ildhu imiterer Jesus-figuren som sit forbillede og det eneste, han ejer, er sin Bibel, som han trøster og opmuntrer minearbejderne med, selv nede i de farlige miners dunkle korridorer. Den protestantiske kirke finder hans asketiske engagement stødende og forlænger ikke Vincents prædikant kontrakt. Måske har Vincent i virkeligheden været offer for brødnid over sin succes med at kunne tale Guds ord og evangelieforkynde uden for prædikestolen i de trygge stearinlys oplyste kirker, og Vincent fortsætter også for en tid som prædikant på egen hånd.

I 1880 glider missionsgerningen i baggrunden og Vincent begynder at brænde for kunsten. Her genaktiveres hans tegnelidenskab fra barndommen og efterfølgende begynder han for første gang at fifle med tuber med oliemaling og hørlærreder. Broderen Theo, der arbejder i kunsthandlerbranchen beslutter sig for at understøtte Vincent økonomisk. Man ved, at Vincent van Gogh var alvorligt psykisk syg – hvilket samtidig kan fordre stor inspiration – i slutningen af sit liv, og derfor synes det ikke som en meget urealistisk tanke, at broderen Theo har fornemmet Vincents skrøbelighed, og derfor efter bedste evne af den grund har villet give sin 5 år ældre storebror arbejdsro og sjælefred til sin nye passion, kunsten.

Vincent Van Gogh maler ofte hårdtarbejdende bønder med referencer til Jesu lignelser om sædemanden og marken, gudsforholdet og taknemmeligheden for overlevelsen. Andre motiver har fokus på så simple ting som græsstrå. Andre gange ser vi solen, hvedemarker, olivenlunde, fyrretræer og klippeformationer i  motiverne, som igen er ment som en pris af det guddommelige.

vincent-van-gogh_-selvportraet_-1887.-coll.-kro_ller-mu_ller-museum_-otterlo_1

Vincent van Gogh, Selvportræt, 1887. Coll. Kröller-Müller Museum, Otterlo

Vincent Van Gogh begynder også at sværme for portrætter, og her huskes hans ‘Selvportræt’ (1887), af de fleste. Han fortæller selv i sine breve, at han ønsker at forbedre sine færdigheder som portrætmaler og har anskaffet sig et spejl, så han kan øve sig med sig selv – det var ikke narcissisme – han havde ikke råd til modeller. 

Nedslag i Vincent van Goghs værker

Vincent van Gogh på ARKEN giver os righoldige muligheder for at lægge mærke til finurlighederne hos kunstneren.

boomstammen-in-het-gras-vincent-van-gogh-44516-copyright-kroller-muller-museum

Træstammer i græsset, Coll. Kröller-Müller Museum, Otterlo

Gå ikke glip af maleriet: ‘Træstammer i græsset’, april 1890 – og læg her mærke til det ægte 130 år gamle græsstrå, der har tilladt sig at sætte sig fast i oliemalingen, som sit bidrag til eftertiden. Et tavst aftryk, der vidner om, at Vincent van Gogh ikke brød sig om atelier, men altid opholdt sig udendørs i al slags vejr, når han malede. Hvis det regnede brugte han paraply, hvis det var orkan, kilede han staffeliet fast på klipperne ved havet, eller på anden vis.

vincent-van-gogh_-stilleben-med-en-tallerken-loeg_-1889.-coll.-kro_ller-mu_ller-museum_-otterlo

Stilleben med en tallerken løg, 1889. Coll. Kröller-Müller Museum, Otterlo

‘Stilleben med en tallerken løg’, januar 1889 – er malet lige efter, at kunstneren den 23. december 1888 hugger det halve øre af. Her kan man reflektere over absintflasken ved bordet. Et bord, der i øvrigt er vind og skævt, og synes at lade hånt om perspektiv. Værket er undertegnedes yndlingsmotiv.

En række værker har Vincent van Gogh undladt at signere, andre er signeret og andre igen bærer signaturen morsomme steder i selve motivet som en slags graffititag. Se f.eks. ‘Solsikker’, januar 1889. Husk lup eller læsebriller.

I sine breve tegnede Vincent hurtige håndtegninger i s/h, og derfor skrev han, hvilke farver de enkelte områder skulle have i tegningen på selve tegningen. Dette kuriosum viser Arken også eksempler på. Se også vangoghletters.org.

Efter døden

Van Gogh opnåede ikke anerkendelse i sin korte livstid og levede i armod trods sin strukturerede disciplin. Hans psykiske sygdom dominerede. I dag er dette sorte får verdensberømt for sine fantastiske farver og fede penselstrøg. Som beskuer af hans værker føler man sig bevæget til at vise denne forpinte sjæl sin respekt. En respekt han burde have nydt, mens han levede.

3_varulv-marie-koelbaek-iversen-nine-bats-2016.-bio-sonisk-lysinstallation.-foto-anders-sune-berg-lille

Foto: Anders Sune Berg

Sammen med Vincent van Gogh på ARKEN viser kunstmuseet en supplerende samling med den Vincent van Gogh inspirerede titel Starry Nights af Marie Kølbæk Iversen, med kunst, der har ladet sig inspirere af den store kunstner.

Kan man holde til mere, må man ikke snyde sig selv for en enorm J. F. Willumsen udstilling som ARKEN også viser helt frem til den 13. januar 2019.

Tilblivelsen af dette potpourri af Vincent van Gogh værker har været to år undervejs. ARKEN forventer over 150.000 besøgende i åbningsperioden, og har derfor åbent helt til kl. 21.00 flere dage om ugen. ARKEN løfter samtidig sløret for, at der i øjeblikket arbejdes på en Picasso udstilling til næste efterår, måske med en vinkling, der ikke før er set, røber de.

Værd at vide

Vincent van Gogh
1. september 2018 – 20. januar 2019
Filmen Loving Vincent vises hver dag kl. 11.00 & 14.00

ARKEN Museum for Moderne Kunst
Skovvej 100, 2635 Ishøj
hjemmeside: arken.dk

Hjemmeside: vangoghletters.org


Indlægget er skrevet af gæsteskribent: Jesper B. Hillestrøm. Skribent, Forfatter & Foredragsholder.
Se hans andre indlæg på kulturformidleren.dk her…