Naja Marie Aidt læser op på Aalborg Teater

The Greatest Movie Ever Sold

Der er noget let og befriende over the The Greatest Movie Ever Sold. Selve temaet er ikke misbrug, ødelæggelse af jorden, sociale tragedier. Og instruktøren, Morgan Spurlock, sætter ikke sit liv på spil som i hans film Super Size Me, hvor han alene lever af mad fra McDonalds i en hel måned.

Det handler om product placement. Hvor meget det fylder i film og tv-serier, hvordan det påvirker os mennesker, hvem man skal i kontakt med for at få finansieret en film og hvor meget af ens troværdighed og integritet du som filminstruktør er klar til at ofre.

Det kan der ironiseres og leges med, og det gøres der med temposkift, hurtige klip og pointer understreget med masser af visuelle virkemidler. Som tekst og grafik der flere gange popper op på lærredet.

Den charmerende instruktør, med red-neck style og et glimt i øjet, kontakter forskellige virksomheder med sine ideer og fortæller hvor meget han vil reklamere for dem, hvis de poster penge i filmen. Og det lykkedes rent faktisk, at få filmen produceret udelukkende for reklamepenge.

Det er en underholdende og morsom film, og jeg grinte flere gange i biografen, måske fordi jeg følte mig lidt på afstand af problemet i Danmark, hvor licenspenge holder en del reklamer for døren. Men da jeg gik ud af biografen, havde jeg sjovt nok en forfærdelig lyst til en ?Pom wonderful, 100% juice og fyldt med antioxidanter?.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Naja Marie Aidt læser op på Aalborg Teater