Fundação Calouste Gulbenkian

HAMLET The Revenge of Prince Zi Dan

♥︎♥︎♥︎♥︎

Jeg var dreng i monopol TVets tid. Det betød, at man måtte tage imod de børnevenlige snapse Danmarks Radio valgte at servere i Børnetimen. En tegnefilmserie, der står prentet ind i min 6-7-årige hukommelse, var ‘Abekongen’. Her opfatter jeg for første gang, at der findes et rige på den anden side af jorden, som hedder Kina. Tegnefilmen var godt håndværk med flotte animationer og ikke mindst den kendte kinesiske lyd på det musikalske lydspor. Senere mødte man den samme lyd som underlægningsmusik, når jeg var med mine forældre på Restaurant Canton, og endnu senere, når man langt inde i voksenlivet med min hustru besøgte det store rige.

Shanghai Peking Opera Company

Der skulle gå 13 år, før Shanghai Peking Opera Company kunne afse tid til at beære Danmark med i alt 5 forestillinger. Begyndende fra onsdag den 1. august til søndag den 5. august. Under deres sidste besøg i 2005 spillede Shanghai Peking Opera Company med udsolgte forestillinger. Og verdensensemblet har siden spillet mere end 300 forestillinger om året i hele verden.

THE REVENGE OF PRINCE ZI DAN tager beskueren med på en rejse til det store riges maskerede mystik, charme, akrobatiske ekvilibrisme og præsenterer os for farver og usædvanlig god lyd fra Shanghai Peking Opera Company’s medbragte ensemble. Scenografien er enkel, men effektiv ? fire store trekantede søjler udgør bagtæppet og drejes og sættes sammen på forskellige måder gennem akterne, således at stemningen ændres. Udover det er der fem stole på scenen, der anvendes til at stå og sidde på og endelig også som gravsten. Med THE REVENGE OF PRINCE ZI DAN bringer Shanghai Peking Opera Company én hele vejen igennem barndomsminderne og ens kinaoplevelser samtidig med, at Hamlet bliver fortolket kinesisk med udmærket genkendelighed. Den kinesiske opførelse af Hamlet er hele vejen igennem original.

Romantisk Intimt Totalteater

HamletScenen kan noget vi ikke ser så meget til på de øvrige af landets friluftsscener. Alle tribunens pladser er placeret tæt på scenen, og derfor kan man udmærket lade teaterkikkerten blive hjemme. Sin Kinesisk-Danske ordbog kan man også godt lade blive hjemme på hylden, da scenen er forsynet med en storskærm, der leverer oversættelse til både engelsk og dansk. Det er i den sammenhæng måske en god idé at vælge pladser længere væk fra scenen, da storskærmen er placeret forholdsvis højt oppe og man derfor har svært ved at læse tekster og se aktører samtidig.

Da Cher for år tilbage gæstede Forum havde hun store kinesiske ildsprudlende drager på scenen med dusinvis af kinesiske dansere inden i og udenpå. Selv kom Divaen til syne fra dragens indre som marcipanfiguren på performer lagkagen. Den slags er ikke HamletScenen’s sigte. HamletScenen’s force er den intimitet, der levner plads til både den intelligente fordybelse såvel som den romantiske under den åbne sommerhimmel med ægtefællen eller kæresten i den ene hånd og hvidvinen i den anden.

Hvorfor Hamlet? Hvorfor Kronborg? Hvorfor Shakespeare?

Disse spørgsmål er for nogle såre indlysende. For resten af os lader vi som om, at vi ved det og prøver at fake os igennem med mentale solbriller og bowlerhat. HamletScenen har luret vores fakeri, og derfor kommer marketing- og salgschef på en idé i løbet af den kolde vinter i 2017. Burde man ikke lave en INTRO for de uvidende masser? HamletScenen’s kunstneriske leder Lars Romann Engel er med på idéen og forfatter one-man showet Shakespeare WAS here, med Adam Brix som performer. Adam Brix spiller den ‘kendte’ Shakespeareforsker Harrison Stratford, der inviterer flere ‘kendte’ forskere fra hele verden til at belyse spørgsmålene om ‘Party-Kongen’ Frederik II’s Kronborg, Hamlet og spørgsmålet om forfatteren Shakespeare egentligt besøgte Kronborg i sin tid eller ikke. Musikken til one-man showet er komponeret af 79-årige Jens Vilhelm Pedersen, bedre kendt under navnet Fuzzy. INTROEN Shakespeare WAS here, spiller hver dag inden forestillingen kl. 19.15-19.45.

KOM TIL GRATIS SHAKESPEARE INTRO KL. 19:15 INDEN FORESTILLINGEN

Værd at vide

Instruktør: Shi Yokun
Manuskript: Feng Gang
Medvirkende: Fu Xiru, Guo Ruiyue, Chen Yu, Zhao Huan, Zhu Heji, Geng Lu
Producent: Shanghai Jingju Theatre Company
Genre: Kinesisk Opera/Musikteater

VARIGHED: 2 timer 30 minutter inkl. pause.
PRIS: 140-410 kr.
SPROG: Kinesisk.
ALDER: Anbefales fra 12 år og opefter.


De andre forestillinger under Shakespeare Festivalen 2018.
Teaterkoncerten med Pop/Rock: SEARCHING FOR WILLIAM spiller fra den 8. til 12 august.
Teaterkoncert med Ballet/Opera m.m: SHAKESPEARE IN CONCERT 2018 spiller 15. til 17. august.

Se mere på hamletscenen.dk
Læs anmeldelse af Shakespeare Festivalen 2016 ‘Measure for Measure’ her…


Indlægget er skrevet af gæsteskribent: Jesper B. Hillestrøm. Skribent, Forfatter & Foredragsholder.
Se hans andre indlæg på kulturformidleren.dk her…

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fundação Calouste Gulbenkian