Lousiana har netop åbnet dørene til deres store Louise Bourgeois-udstilling ‘Structures of Existence: The Cells’. Udstillingen viser 25 af kunstnerens såkaldte celler. Der findes 62 i alt, så det er en ret god portion Louisiana har støvet sammen. Cellerne er værker, der bevæger sig mellem det abstrakte og det konkrete, det psykiske og det fysiske, og så bliver der i den grad refereret til det mentale. Celler refererer også til celler i ordets videste forstand: fra fængselsceller til kroppens byggesten.

Det er en interessant udstilling, som jeg virkelig vil anbefale. Det er også en udstilling, der kræver meget af beskueren, såfremt du ikke er helt hjemme i din Louise Bourgeois-teori (hvad jeg bestemt ikke er). Du får klart mest ud af udstillingen, hvis du orienterer dig på infoskilte mv. undervejs, og måske endda også læser lidt op hjemmefra. Se fx her.

Personligt har jeg fået ret meget blod på tanden ift. at lære mere om Bourgeois.

Louise Bourgeois i Inside Articulated Lair (Inde i leddelt hule) (Coll: MoMA, NYC) i 1986. Foto: © Peter Bellamy © The Easton Foundation / Licensed by Copydan

Louise Bourgeois i Inside Articulated Lair (Inde i leddelt hule) (Coll: MoMA, NYC) i 1986.
Foto: © Peter Bellamy
© The Easton Foundation / Licensed by Copydan

Tydelige tematikker 

Bourgeois har i de 25 celler nogle tydelige gennemgående tematikker. Hun lægger ikke skjul på, at hun gør brug af sine egne erindringer og erfaringer. Værkerne er gennemsyrede af følelser og der står skrevet psykoanalyse og Freud ud over det hele. Det er lidt som om, man får lov til at rode rundt i hjernen på Bourgeois og gå på opdagelse i hendes minder – og det er fedt!

Jeg følte, at der var mange dystre og bitre følelser forbundet med Bourgeois’ værker. Bourgeois’ familie havde en gobelinfabrik, og Louise har ofte hjulpet moderen med nål og tråd. De elementer går igen i flere af cellerne. Moren bliver skildret som en edderkop og referencen mellem spindleren, nål og tråd er på en gang både fin og sær, skrøbelig og stærk.

Man fornemmer, at Louise holdt af og elskede sin mor. Edderkoppen bærer tydeligvis ikke de samme negative referencer for hende, som den gør for mig.. Alligevel er der altid en tvetydighed over det, når barndommen eller barndomshjemmet skildres. Det bliver bekræftet, når man læser, at Bourgeois havde et lettere anstrengt forhold til sin far, pga. hans åbenlyse affære med børnenes guvernante.

Om det hele bunder i forholdet til faren skal jeg ikke gøre mig klog på, men man fornemmer hurtigt, at Bourgeois modarbejder det mandlige køn. I en dokumentar der bliver vist på udstillingen siger hun selv, at hun vil ødelægge mænd. Feminisme og latterliggørelse af manden er to tydelige gennemgående tematikker.

Ikke at det ene er lig det andet.. den diskussion overlader jeg til andre i denne omgang. 

LOUISE BOURGEOIS - Structures of Existence: The Cells. Fotograf: Poul Buchard / Brøndum & Co. ©The Easton Foundation

LOUISE BOURGEOIS – Structures of Existence: The Cells. Fotograf: Poul Buchard / Brøndum & Co. ©The Easton Foundation

Stort udbytte for den, der gider gøre en indsats 

Bourgeois-udstillingen er for mig at se i den tungere ende, forstået på den måde, at du skal gøre en indsats for at få mest muligt ud af udstillingen. MEN der er også et gevaldigt pay-off. Bourgeois var uden tvivl en sindssygt kompliceret kvinde, der stod på sine overbevisninger. Og så var hun en eminent kunstner, der har fundet et udtryk og en form, der er hendes egen.

Bourgeois formår i sine celler og andre værker, at veksle mellem utrolig skrøbelighed og styrke, mellem det psykologiske og det fysiske, og mellem glæde og smerte. Det minder ikke om noget andet, jeg har set. Og så formår hun at skabe noget, der inddrager beskueren og helt sikkert sætter din hjerne på overarbejde.

 

Værd at vide

Udstillingen Louise Bourgeois, Structures of Existence: The Cells åbnede den 13. oktober 2016 og vises frem til den 26. februar 2017. Find mere information på Louisiana.dk.

Åbningstider:
Tirsdag-fredag: 11-22
Lørdag, søndag og helligdage: 11-18
Mandag: lukket