Anmeldelse af nyeste udgivelser fra Kiloton & Greenville Massive

Inden for den næste uge

Januar er en sløv starter. Men heldigvis er ikke alt dødt den næste uges tid.

Monolog festival

På Transformator er der i næste uge Monolog festival.
“Over fem aftener vil 12 skuespillere fra tre forskellige teatre skiftes til at vælte ind og ud af Transformators intimarena – som et Monolog Marathon – med hele 14 forskellige dramatikeres tekster, heraf flere internationale ? og ikke på ét tidspunkt vil to skuespillere være på scenen samtidigt. For det er enetalen der er i fokus, og 100% nærvær der er målet.”

Jeg kigger forbi en aften, og ord om monologer vil være at finde på denne side.

Info:
Sted: Transformator på Aalborg Teater
Tid: Fra den 10. til 14. januar
Hjemmeside: Transformator

(E)motional Transition

På torsdag udstiller elever fra 3. semester på Aalborg Universitets Art & Technology studie deres semester projekter.
“Temaet for udstillingen er Transition & (E)motion. På udstillingen kan du opleve interaktive og emotionelle installationer, som håndterer netop dette tema, og der arbejdes bl.a. med sensorer, robotter, interaktivt lys og lyd samt nye medier. Du kan opleve tidsbestemte installationer baseret på naturens tilfældigheder, adfærdsændrende installationer, Transition no. 9, spiselige objekter og meget andet.”

Spændende uddannelse og sikkert ditto udstilling.

Info:
Sted: Kedelhallen på Nordkraft
Tid: Torsdag den 6. januar fra kl 19-22.
Hjemmeside: Nordkraft

Down Under

Ja, bogcaféen er et sted med mange ældre mennesker. Men jeg hygger mig med at tage derhen, den første fredag i måneden, og vil derfor blive ved med at anbefale arrangementerne.

På fredag er temaet Australien. “Vend vinteren på hovedet og nyd et glas australsk rødvin, når vi kaster boomerangen ud og følger drømmesporet i den australske litteratur opstået midt i varme og støv, store vidder, afsides flækker og voldsomme naturkræfter. Et kontinent. Et land. En broget historie med stof til eftertanke. Bogcaféen bliver fortalt af Tine Eggertsen og Lissa Harder, Aalborg Bibliotekerne.
Guitarist Jens Varmløse leverer lydkulissen med australske hits. Numrene her er valgt ud fra en tanke om genkendelighed – association til Australien ved første lyt indenfor genrerne folk, traditionel pop men også alternative.”

Til februar flytter bogcaféen, som vanligt, i Biffen for at fortælle om film og bøger  – sæt kryds i kalenderen.

Info:
Sted: Hovedbiblioteket – Glashjørnet
Tid: Fredag 7. januar 2011 16:00
Hjemmeside: Aalborg Bibliotek

Winters Bone

En film, der spås mange oscar-normineringer og har danmarkspremiere i Biffen. En film jeg glæder mig til.

“Filmens hovedperson er den 17-årige Ree Dolly (Jennifer Lawrence), hvis far er sporløst forsvundet. Før hans forsvinden har han stillet deres hus i kaution og nu nærmer regnskabets time sig med hastige skridt. I angst for at miste hele sit eksistensgrundlag for sig selv, sine to yngre søskende og en psykisk uligevægtig mor, føler den unge kvinde sig nødsaget til at tage ud at lede efter ham. Det bringer hende på kant med den mørke side af dagliglivet i Ozarks vildmark, beliggende i den sydlige del af Missouri, hvor de mægtige bjerg- og skovområder og den tilknyttende isolation har sat sit præg på befolkningen i et lukket samfund, hvor folk passer på og har nok i sig selv. Ikke mindst nogle af hendes egne slægtninge viser sig at være i besiddelse af en flig af nøglen til mysteriet. Hendes nagelfaste beslutning på at redde sin familie, kaster hende ud i et dødensfarligt spil, hvor løgne dækker over en fortiet sandhed og en uhyggelig hemmelighed.”

Info:
Sted: Biffen i Nordkraft
Tid: Torsdag den 6. januar og frem