Anmeldelse af Anders og Peter Lund Madsens Vikingerne fra Virum

Anmeldelse af koncerterne med The Rumor Said Fire og Murder

Jeg bryder mig ikke om en anmeldelse der begynder med jeg. Jeg ikke meget for en anmeldelse af flere koncerter i samme artikel. Og jeg kan ikke lide en anmeldelse, hvor fokus ikke er på koncerten, men i stedet på anmelderens egen historie. – Sådan en anmeldelse er denne! Men jeg kan ikke lade være, og jeg håber, at du forstår hvorfor, når du har læst denne anmeldelse.

Genrebetydning

Anmeldere, og jeg ditto, har det med at kaste om sig med mærkater, når de skal beskrive musik. Men for lidt over et år siden, begyndte jeg at undre mig over, at genre-ordet Folk bliver kastet på en masse musikere. Især når mærkaten Singer-songwriter også bliver brugt, det gjaldt eksempelvis musikeren Devendra Banhart.

Historien om Folk

Jeg besluttede mig derfor for at finde historien om Folk (den amerikanske), og på Google Video fandt jeg en fremragende BBC dokumentar, i tre dele, Folk America. Og nedenstående er en meget forsimplet gengivelse af Folk musikkens historie.

Det rige Nord og det fattige Syd

Historien om Folk begynder helt tilbage i 1920’ernes Amerika. Amerika var, og er stadigvæk, delt mellem det velhavende Nord, som gennemlevede en industriel revolution, og det fattige Syd, der materielt haltede bagefter. I Nord savnede og nærede man romantiske følelser for det simple liv i Syd. Og i New York fik pladeindustrien øjnene op for, at der var mange penge at tjene på denne sentimalitet. De begyndte at sende deres medarbejdere til syden. De skulle finde de gamle sange, og få dem indspillet. Indspilningerne, der blev trykt på vinyl, var med det samme en stor succes.

Heldigvis er mange af de tidlige indspilninger bevaret, takket været Harry Smith. I 1957 udgav han seks plader, som samlet udgør Anthology of American Folk Music. Værket koster en del, men kan lånes på biblioteket. Det er et værk, som alle singer-songwriters bør være bekendt med. Musikken holder stadig 90 år efter, og flere af numrene er på min Folk-playliste.

Protest

Musikken blev spillet med guitar, banjo og violin. Og historien om det enkle og meget hårde liv var fra starten af i fokus. Folk var domineret af hvide musikere. De sorte spillede også Folk, men det blev senere kendt som Blues. Hurtigt begyndte Folk at indeholde politisk budskaber. Woody Guthrie, der sang “This Land is Your Land”, var protestsanger og dedikeret kommunist. Han kæmpede for arbejderen, manden på gulvet.

Protestsangene fortsatte i tresserne. Newport Folk Festival startede i 1959 og her spillede blandt andre singer-songerwriterne Joan Baez og Bob Dylan. Folk blev en del af 68-oprøret, men Folk blev nu også et mærkat der blev brugt om musik for den tænksomme. Og den ensomme, følsomme og sørgmodige digter Leonard Cohen blev en naturlig del af scenen.

Folk Rock

Folk udviklede sig til Folk Rock med bands som The Mamas and Papas og The Byrds (West Coast). Folk Rocken havde rødder i Beatles og den elektriske Bob Dylan, men teksterne var meningsfulde som i Folk.  På den måde bredte Folk sig og blev (ofte) synonym for musik der har en enkelt lyd (uden brug af computer effekter) virker autentisk og indeholder tænksomme tekster. Den tidlige og ?rene? Folk laves næsten ikke i dag. The Tallest Man on Earth er den eneste jeg kan komme i tanke om.

I denne weekend var der koncerter, med to bands som er inspirerede at Folk. – Derfor denne introduktion.

The Rumor Said Fire

Hypen omkring The Rumor Said Fire er i den grad nået til Aalborg. Koncerten i Studenterhuset, fredag aften, var udsolgt, og uden for stod teenage piger og tiggede om at få lov til at købe vores billetter.

Hvilken forskel gør en udsolgt koncert, og et dedikeret publikum så? Meget, når bandet formår at levere ?varen?. Og det gjorde The Rumor Said Fire. De seks på scenen havde brugt megen tid i øvelokalet og sammenspillet var uhyre velfungerende. Publikum elskede dem, og til hittet The Balcony løftede hele salen sig i fællessang. Publikum fik hvad de kom efter og jeg, som ikke er den største fan, var imponeret. Det var som, at være til en koncert med et band der snart kan fylde et stadion.

The Rumor Said Fire jagter vellyden, og er ikke er bange for et omkvæd som da daaa daaa daaa. For dem der ikke kender the Rumor Said Fire, bliver de ofte sammenlignet med Simon & Garfunkel og Fleet Foxes. Referencerne til Folk, og især Folk Rocken, er imidlertid ikke svær at finde. Jeg tænker på Crosby Stills and Nash og The Byrds.

Desuden prøver The Rumor Said Fire at gøre sig som singer-songwriters, selvom jeg finder teksterne pumpet op med lige lovlig meget patos. De lyder, og ligner, et band fra tresserne, og deres succes skyldes, er jeg sikker på, noget i tidsånden. En søgen tilbage til det enkle, det rene og nærvær. Ligesom det skete for 90 år siden, måske fordi vi i dag har ikke en industriel, men teknologisk revolution.

Murder

I forbindelse med Skråens lille festival Roots Days, hvor Folk var et af temaerne, spillede Murder i Biffens største sal med plads til firs mennesker. Det var det perfekte valg for denne intime, og også udsolgte koncert. Murder, der består Anders Mathiasen på guitar og Jacob Bellens på vokal, trådte ind på scenen uden nogen star quality, tværtimod. Men med mandags (jeg gider ikke på arbejde)-tøj og små jokes om at de var bandet Kashmir.

Men koncerten var fantastisk! Der blev spillet elleve numre, det føltes som fem! Jacob Bellens vokal er som ingen andre på den danske scene. Det eneste jeg kan komme i tanke om, er Johnny Cash på sine gamle dage. Og mens Anders vuggede frem og tilbage med sit brillante, akustiske, guitarspil, fyldte Jacob Bellens vokal hele lokalet ud. Når han sang var det som om, at blive omsluttet og kærtegnet af sort velour. Hans stemme giver billeder, er i sig hudløs og han synger på flot engelsk. Og teksterne er (modsat Rumor Said Fire) stærke, komplekse og sidder fast længe efter musikken slutter. Find selv lighedspunkterne med Folk! Det er ikke svært.

Håber du forstod ideen

Den politiske side af Folk er (for det meste) væk i dag. Men Folk inspirerer stadig, og vil forhåbentlig gøre det mange år frem i tiden. Så jeg håber, at du forstod ideen med anmeldelsen, at jeg har gjort dig lidt klogere på Folk, og at du, som jeg nåede at opleve musikken live.